Linkbuilding

Om de positie van een website te verbeteren in de zoekmachines zoals Google kun je gebruik maken van linkbuilding technieken. Linkbuilding houdt in dat je de URL van jouw website plaatst of laat plaatsen op andere websites. Je verzamelt dus links / verwijzingen naar jouw website. Voorheen maakte het niet uit waar de links stonden, alles telde mee voor betere resultaten. Tegenwoordig is dat wel anders en kan je juist schade aanrichten als je linkbuilding niet professioneel uitvoert. Er wordt door Google namelijk onderscheid gemaakt tussen kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding.

Linkbuilding

Kwalitatieve en kwantitatieve linkbuilding

Voordat Google de “penalty” in het leven riep, was het eenvoudig om grote aantallen links naar je website te genereren. Hier heeft Google gelukkig een stokje voor gestoken. Door deze inmiddels ouderwetse linkbuilding techniek kwamen namelijk veelvuldig slechte websites bovenaan te staan in de zoekresultaten. Websites die geen kwaliteit leverde aan het internet en die niet paste bij de zoekresultaten van de internetgebruiker. Deze techniek noemen we kwantitatieve linkbuilding en brengt vandaag de dag meer schade aan dan resultaat. Door veel links in één keer te plaatsen vanuit niet gerelateerde websites krijg je namelijk een penalty van Google. Dat betekend dat je website gedurende een langere periode helemaal niet meer vindbaar is in de zoekmachines.

Nog steeds is linkbuilding een veel gebruikte techniek om een website hoger in de zoekmachines te laten scoren. Maar nu wordt er alleen gebruik gemaakt van kwalitatieve links. Kwalitatieve links verzamel je door je website URL te vermelden op gerelateerde pagina’s. Pagina’s met hetzelfde soort onderwerp. Hierdoor heb je naast de onzichtbare check die Google doet om je website naar boven of beneden te schuiven in de zoekmachines, direct ook meer kans op bezoekers. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product en klikken op de link die verwijst naar jouw website. Deze moderne linkbuilding techniek werkt nog steeds, en zal blijven werken. Juist omdat het genereren van goede links op een eerlijke manier gebeurd. Een manier die daadwerkelijk de zoekresultaten op het internet verbeterd.

Hoe verzamel ik kwalitatieve links naar mijn website?

Het verkrijgen van linkjes naar je eigen website neemt vaak nogal wat tijd in beslag. Je kunt links genereren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het plaatsen van  blogberichten en artikelen met daarin een linkvermelding naar jouw website. Ook kun je jouw website aanmelden bij trefwoordrelevante webgidsen, pagina’s en websites. Echter dien je voor ieder linkje opnieuw contact te zoeken met de eigenaar van de gerelateerde website. Om je zoektocht naar goede en relevante websites, weblogs en pagina’s makkelijker en sneller te maken kun je deze klus uitbesteden. Interwens verzorgt moderne kwalitatieve linkbuilding.