Online marketing trends 2020. Online marketing staat nooit stil. Ieder moment ontstaan er nieuwe trends. De basis van de zoekmachineoptimalisatie blijft echter al jaren onveranderd. Nog steeds staat het optimaliseren van de website voor de gebruikers centraal. Ook het optimaal beantwoorden van de zoekvraag is van groot belang. Toch zijn er rondom dit centrale punt van de online marketing steeds weer trends die een SEO specialist in de gaten dient te houden.


De grootste Google-update in de afgelopen 5 jaar heet BERT

Google geeft dagelijks kleine wijzigingen in het algoritme door. Deze wijzigingen hebben weinig impact op de meeste goed geoptimaliseerde en eerlijk gebouwde websites. Echter één keer in de zoveel tijd staat er een grote update op de planning. Gelukkig kondigt Google deze vooraf altijd aan.

In 2011 was dat bijvoorbeeld de Panda update en in 2016 de Pinguïn update. Voor dit jaar staat de BERT update aangekondigd. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. BERT helpt bij het verbeteren van de zoekfunctie.

In het bijzonder voor langere, meer natuurlijke en gemoedelijke zoekopdrachten waarbij voorzetsels als “voor” en “om” veel te betekenen hebben. De BERT update gaat websites met goede en natuurlijke teksten voorrang geven op geautomatiseerde en gekopieerde teksten.

Online marketing trends 2020

Nieuwe vormen structured data

Online marketing trends 2020. Door content te structureren, kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen waar de pagina’s op een website over gaan. De structured data wordt onder andere gebruikt voor een uitgebreide weergaven in de zoekresultaten genaamd rich results. Deze verrijkringen op de bestaande zoekresultaten bestaan in verschillende vormen zoals rich snippets, rich cards en featured snippets. 

Rich snippets zijn verrijkringen op de ‘normale’ zoekresultaten zoals bijvoorbeeld de review sterren. De rich cards maken het mogelijk om de zoekresultaten in een carrousel te tonen op de resultatenpagina. Google introduceerde nog maar kort geleden ook de featured snippet. Deze geven een direct antwoord op een zoekopdracht aan gebruikers als dit een voordeel biedt.


Lokale SEO wordt steeds belangrijker

Inmiddels heeft maar liefst 46% van de zoekopdrachten die mensen intypen in Google een lokale zoekintentie. Lokale SEO is de laatste jaren echt aan een opmars bezig. Dit komt omdat het internet steeds mobieler wordt. Ben je in een stad die je niet kent dan pak je gewoon je Smartphone en je Googelt naar wat je nodig hebt.

Google-updates als Venice en Pigeon hebben ervoor gezorgd dat lokale zoekresultaten steeds beter worden weergegeven. De zoekresultaten zijn afgestemd op de locatie waar men zich bevindt. Een SEO specialist dient hier handig op in te spelen bij het promoten van de website.


Wat houdt up-to-date SEO in voor 2020?

Een SEO specialist houdt dit jaar rekening met de bovengenoemde punten. Dat houdt in dat hij aan de te promoten website een duidelijke structuur geeft en unieke content toevoegt met daarin antwoord op belangrijke vragen. Daarbij dienen de juiste landingspagina’s, ofwel snelle pagina’s te worden aangemaakt. Ook is een kwalitatieve interne en externe linkstructuur van groot belang.

Blogpost: SEO tekst laten schrijven